Parashat Zachor
הרב ארי
דוד קאהן
1.
שמות פרק יז
ח וַיָּבֹ֖א עֲמָלֵ֑ק וַיִּלָּ֥חֶם עִם־יִשְׂרָאֵ֖ל בִּרְפִידִֽם׃ ט וַיֹּ֨אמֶר מֹשֶׁ֤ה אֶל־יְהוֹשֻׁ֨עַ֙ בְּחַר־לָ֣נוּ אֲנָשִׁ֔ים
וְצֵ֖א הִלָּחֵ֣ם בַּֽעֲמָלֵ֑ק מָחָ֗ר אָֽנֹכִ֤י נִצָּב֙ עַל־רֹ֣אשׁ
הַגִּבְעָ֔ה וּמַטֵּ֥ה הָֽאֱלֹהִ֖ים בְּיָדִֽי׃ י וַיַּ֣עַשׂ יְהוֹשֻׁ֗עַ כַּֽאֲשֶׁ֤ר אָֽמַר־לוֹ֙ מֹשֶׁ֔ה
לְהִלָּחֵ֖ם בַּֽעֲמָלֵ֑ק וּמֹשֶׁה֙ אַֽהֲרֹ֣ן וְח֔וּר עָל֖וּ רֹ֥אשׁ הַגִּבְעָֽה׃ יא וְהָיָ֗ה כַּֽאֲשֶׁ֨ר יָרִ֥ים מֹשֶׁ֛ה יָד֖וֹ וְגָבַ֣ר
יִשְׂרָאֵ֑ל וְכַֽאֲשֶׁ֥ר יָנִ֛יחַ יָד֖וֹ וְגָבַ֥ר עֲמָלֵֽק׃ יב וִידֵ֤י מֹשֶׁה֙ כְּבֵדִ֔ים וַיִּקְחוּ־אֶ֛בֶן וַיָּשִׂ֥ימוּ
תַחְתָּ֖יו וַיֵּ֣שֶׁב עָלֶ֑יהָ וְאַֽהֲרֹ֨ן וְח֜וּר תָּֽמְכ֣וּ בְיָדָ֗יו מִזֶּ֤ה
אֶחָד֙ וּמִזֶּ֣ה אֶחָ֔ד וַיְהִ֥י יָדָ֛יו אֱמוּנָ֖ה עַד־בֹּ֥א הַשָּֽׁמֶשׁ׃ יג וַיַּֽחֲלֹ֧שׁ יְהוֹשֻׁ֛עַ אֶת־עֲמָלֵ֥ק וְאֶת־עַמּ֖וֹ
לְפִי־חָֽרֶב׃ {פ} יד וַיֹּ֨אמֶר ה' אֶל־מֹשֶׁ֗ה כְּתֹ֨ב זֹ֤את זִכָּרוֹן֙ בַּסֵּ֔פֶר
וְשִׂ֖ים בְּאָזְנֵ֣י יְהוֹשֻׁ֑עַ כִּֽי־מָחֹ֤ה אֶמְחֶה֙ אֶת־זֵ֣כֶר עֲמָלֵ֔ק
מִתַּ֖חַת הַשָּׁמָֽיִם׃ טו וַיִּ֥בֶן מֹשֶׁ֖ה מִזְבֵּ֑חַ וַיִּקְרָ֥א שְׁמ֖וֹ ה'׀ נִסִּֽי׃ טז וַיֹּ֗אמֶר כִּֽי־יָד֙ עַל־כֵּ֣ס יָ֔הּ מִלְחָמָ֥ה לַֽה'
בַּֽעֲמָלֵ֑ק מִדֹּ֖ר דֹּֽר׃ {פ}
17:8 Amalek arrived and attacked Israel there in
Rephidim. 17:9 Moses said to
Joshua, 'Choose men for us, and prepare for battle against Amalek. Tomorrow, I
will stand on top of the hill with the staff of God in my hand.' 17:10 Joshua
did as Moses had told him, engaging Amalek in battle. Moses, Aaron and Chur
went up to the top of the hill. 17:11 As long as Moses held his hands up,
Israel would be winning, but as soon as he let his hands down, the battle would
go in Amalek's favor. 17:12 When Moses'
hands became weary, they took a stone and placed it under him, so that he would
be able to sit on it. Aaron and Chur then held his hands, one on each side, and
his hands remained steady until sunset. 17:13 Joshua
was thus able to break the ranks of Amalek and his allies with the sword. 17:14 God said to Moses, 'Write this as a reminder
in the Book and repeat it carefully to Joshua. I will totally obliterate the
memory of Amalek from under the heavens.' 17:15 Moses
built an altar, and he named it God-is-my-Banner. 17:16 He said, 'The Hand is
on God's Throne. God shall be at war with Amalek for all generations.'
2.
ספר שמות פרק יז
(ז)
וַיִּקְרָא שֵׁם הַמָּקוֹם מַסָּה וּמְרִיבָה עַל רִיב בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְעַל נַסֹּתָם
אֶת יְדֹוָד לֵאמֹר הֲיֵשׁ יְדֹוָד בְּקִרְבֵּנוּ אִם אָיִן:
17:7 [Moses] named the place
Testing-and-Argument because the people had argued and had tested God. They had
asked, 'Is God with us or not?'
3.
דברים פרק כה
יז זָכ֕וֹר אֵ֛ת אֲשֶׁר־עָשָׂ֥ה לְךָ֖ עֲמָלֵ֑ק בַּדֶּ֖רֶךְ
בְּצֵֽאתְכֶ֥ם מִמִּצְרָֽיִם׃ יח אֲשֶׁ֨ר קָֽרְךָ֜ בַּדֶּ֗רֶךְ וַיְזַנֵּ֤ב בְּךָ֙ כָּל־הַנֶּֽחֱשָׁלִ֣ים
אַֽחֲרֶ֔יךָ וְאַתָּ֖ה עָיֵ֣ף וְיָגֵ֑עַ וְלֹ֥א יָרֵ֖א אֱלֹהִֽים׃ יט וְהָיָ֡ה בְּהָנִ֣יחַ ה' אֱלֹהֶ֣יךָ ׀ לְ֠ךָ
מִכָּל־אֹ֨יְבֶ֜יךָ מִסָּבִ֗יב בָּאָ֨רֶץ֙ אֲשֶׁ֣ר ה'־אֱ֠לֹהֶיךָ נֹתֵ֨ן לְךָ֤ נַֽחֲלָה֙
לְרִשְׁתָּ֔הּ תִּמְחֶה֙ אֶת־זֵ֣כֶר עֲמָלֵ֔ק מִתַּ֖חַת הַשָּׁמָ֑יִם לֹ֖א
תִּשְׁכָּֽח׃ {פ}
25:14 [Similarly], you must not keep in your house
two different measures, one large and one small. 25:15 You must have a full honest weight and a full honest
measure. If you do, you will long endure on the land that God your Lord is
giving you. 25:16 Conversely, anyone who
is dishonest and [has dishonest weights or measures] is repulsive to God your
Lord. 25:17 Remember what Amalek did
to you on your way out of Egypt. 25:18 When
they encountered you on the way, and you were tired and exhausted, they cut off
those lagging to your rear, and they did not fear God. 25:19Therefore, when God
gives you peace from all the enemies around you in the land that God your Lord
is giving you to occupy as a heritage, you must obliterate the memory of Amalek
from under the heavens. You must not forget.
4.
דברים פרק כה
(יד)
לֹא־יִהְיֶ֥ה לְךָ֛ בְּבֵיתְךָ֖ אֵיפָ֣ה וְאֵיפָ֑ה גְּדוֹלָ֖ה וּקְטַנָּֽה: (טו)
אֶ֣בֶן שְׁלֵמָ֤ה וָצֶ֙דֶק֙ יִֽהְיֶה־לָּ֔ךְ אֵיפָ֧ה שְׁלֵמָ֛ה וָצֶ֖דֶק
יִֽהְיֶה־לָּ֑ךְ לְמַ֙עַן֙ יַאֲרִ֣יכוּ יָמֶ֔יךָ עַ֚ל הָֽאֲדָמָ֔ה אֲשֶׁר־ה֥'
אֱלֹהֶ֖יךָ נֹתֵ֥ן לָֽךְ: (טז) כִּ֧י תוֹעֲבַ֛ת ה֥' אֱלֹהֶ֖יךָ כָּל־עֹ֣שֵׂה
אֵ֑לֶּה כֹּ֖ל עֹ֥שֵׂה עָֽוֶל: פ
25:13 You must not
keep in your pouch two different weights, one large and one small.
5.
חזקוני שמות פרשת בשלח
פרק יז פסוק ח
וילחם
עם ישראל מפני שנאת מכירת הבכורה אבל מקודם לכן נתייראו להזדווג אליהם שלא יהא מוטל
עליהם פריעת שטר החוב של ועבדום וענו אותם ד' מאות שנה.
6.
דעת זקנים מבעלי התוספות
שמות פרשת בשלח פרק יז פסוק ח
(ח) ויבא עמלק. תמה למה איחר להלחם עם ישראל עד עכשיו ולא בא מיד שירדו
למצרים שלא היו כי אם שבעים נפש. י"ל שאמר לו הקדוש ברוך הוא לאברהם ועבדום
וענו אותם. וכשמת אבינו אברהם ע"ה הטיל החוב על יצחק. וכשמת יצחק הוטל על
יעקב ובניו ועשו ובניו ואמר עמלק הרשע בלבו אם אכרית את יעקב וזרעו יהיה החוב מוטל
עלי לכך המתין עד שיצאו ממצרים שכבר נפרע החוב ואז בא להלחם עמהן:
7.
כלי יקר שמות פרשת בשלח
פרק יז פסוק ח
כך
עמלק כל זמן שהיו ישראל שלמים עם ה', והיה גם שלום ביניהם אז לא יכול להם כלל, וכאשר
ראה אותם במסה ומריבה על ריב בני ישראל, שהיה מריבה ביניהם, כי כל החניות שקודם
מתן תורה כולם היו בתרעומות ובמחלוקות, ...וכן המן שבא מזרע עמלק בא על ישראל בטענות
אלו באומרו (אסתר ג ח) ישנו עם אחד מפוזר ומפורד, דהיינו מפוזר איש מרעהו ומפורד
מן השכינה:
8.
פירוש הרא"ש על התורה
דברים פרשת כי תצא פרק כה פסוק יח
(יח) ולא ירא אלהים. פירש"י אעמלק ולא קאי אישראל ולא
ירא אלהים במשקולות ולכך נסמכה לפ' לא יהי בכיסך וזהו שארז"ל נאמר מורא במשקלות
ולפי שלא קיימו המורא במשקלות דכתי' ביה ויראת מאלהיך לכך בא עמלק זש"ה מאזני
מרמה תועבת ה' וכתיב בתריה בא זדון ויבוא קלון וגם כתיב כאן כי תועבת ה' כל עושה אלה:
9.
אבן עזרא שמות (הפירוש
הארוך) פרשת בשלח פרק יז פסוק ט
וצא
הלחם צא ממחנה ישראל להלחם בעמלק.
10. רש"י
שמות פרשת בשלח פרק יז פסוק ט
וצא
הלחם - צא מן הענן והלחם בו: מחר - בעת המלחמה אנכי נצב:בחר לנו אנשים -
גבורים ויראי חטא שתהא זכותן מסייעתן. דבר אחר בחר לנו אנשים שיודעין לבטל כשפים
לפי שבני עמלק מכשפין היו:
11. רש"י
דברים פרשת כי תצא פרק כה פסוק יח
דבר
אחר לשון קור וחום, צננך והפשירך מרתיחתך, שהיו כל האומות יראים להלחם בכם ובא זה
והתחיל והראה מקום לאחרים. משל לאמבטי רותחת שאין כל בריה יכולה לירד בתוכה, בא בן
בליעל אחד קפץ וירד לתוכה. אף על פי שנכוה, הקרה אותה בפני אחרים:
כל
הנחשלים אחריך - חסרי כח מחמת חטאם, שהיה הענן פולטן:
ואתה
עיף ויגע - עיף בצמא, דכתיב (שמות יז ג) ויצמא שם העם למים, וכתיב אחריו ויבא עמלק:ויגע
- בדרך:ולא ירא - עמלק, אלהים, מלהרע לך:
12. מדרש
פנים אחרים נוסח ב פרק ה
מה
ראתה אסתר לומר ומחר אעשה כדבר המלך אלא שכל זרעו של עמלק למודים הם ליפול במחר
וכן הוא אומר מחר אנכי נצב על ראש הגבעה (שמות יז ט) וכן בשאול כעת מחר
אשלח לך איש וגו' (ש"א ט טז) וזו כאן ומחר אעשה כדבר המלך מחר הוא
שאעשה כדבר המלך:
13. מכילתא
דרבי ישמעאל בשלח - מסכתא דעמלק פרשה א
איסי
בן יהודה אומר חמשה דברים יש שאין להם בתורה הכרע ... מחר אנכי נצב על ראש הגבעה
או צא הלחם בעמלק מחר ...
14. אסתר
פרק ה
(ח) אִם מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֵי הַמֶּלֶךְ וְאִם עַל הַמֶּלֶךְ טוֹב
לָתֵת אֶת שְׁאֵלָתִי וְלַעֲשׂוֹת אֶת בַּקָּשָׁתִי יָבוֹא הַמֶּלֶךְ וְהָמָן אֶל הַמִּשְׁתֶּה
אֲשֶׁר אֶעֱשֶׂה לָהֶם וּמָחָר אֶעֱשֶׂה כִּדְבַר הַמֶּלֶךְ:
8. If I have
found favor in the sight of the king, and if it please the king to grant my
petition, and to grant my request, let the king and Haman come to the banquet
that I shall prepare for them, and I will do tomorrow as the king has said.
(יב) וַיֹּאמֶר הָמָן אַף לֹא הֵבִיאָה אֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה עִם הַמֶּלֶךְ
אֶל הַמִּשְׁתֶּה אֲשֶׁר עָשָׂתָה כִּי אִם אוֹתִי וְגַם לְמָחָר אֲנִי קָרוּא לָהּ
עִם הַמֶּלֶךְ:(יג) וְכָל זֶה אֵינֶנּוּ שֹׁוֶה לִי בְּכָל עֵת אֲשֶׁר אֲנִי רֹאֶה
אֶת מָרְדֳּכַי הַיְּהוּדִי יוֹשֵׁב בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ:(יד) וַתֹּאמֶר לוֹ זֶרֶשׁ
אִשְׁתּוֹ וְכָל אֹהֲבָיו יַעֲשׂוּ עֵץ גָּבֹהַּ חֲמִשִּׁים אַמָּה וּבַבֹּקֶר
אֱמֹר לַמֶּלֶךְ וְיִתְלוּ אֶת מָרְדֳּכַי עָלָיו וּבֹא עִם הַמֶּלֶךְ אֶל הַמִּשְׁתֶּה
שָׂמֵחַ וַיִּיטַב הַדָּבָר לִפְנֵי הָמָן וַיַּעַשׂ הָעֵץ: פ
12. And Haman said, And
Esther the queen did let no man come in with the king to the banquet that she
had prepared but myself; and tomorrow I am also invited to her with the king. 13. Yet all this avails me nothing, so long as I see Mordecai
the Jew sitting at the king’s gate. 14. And Zeresh his wife and all his friends
said to him, Let a gallows be made fifty cubits high, and tomorrow speak to the
king that Mordecai may be hanged on it; then go in cheerfully with the king to
the banquet. And the thing pleased Haman; and he had the gallows made.
15. אסתר
פרק ט
(יג) וַתֹּאמֶר אֶסְתֵּר אִם עַל הַמֶּלֶךְ טוֹב יִנָּתֵן גַּם מָחָר
לַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בְּשׁוּשָׁן לַעֲשׂוֹת כְּדָת הַיּוֹם וְאֵת עֲשֶׂרֶת בְּנֵי הָמָן
יִתְלוּ עַל הָעֵץ:
13. Then said
Esther, If it please the king, let it be granted to the Jews who are in Shushan
to do tomorrow also according to this day’s decree, and let Haman’s ten sons be
hanged upon the gallows.
16. בראשית
פרק כה
(כט) וַיָּזֶד יַעֲקֹב נָזִיד וַיָּבֹא עֵשָׂו מִן הַשָּׂדֶה וְהוּא
עָיֵף:(ל) וַיֹּאמֶר עֵשָׂו אֶל יַעֲקֹב הַלְעִיטֵנִי נָא מִן הָאָדֹם הָאָדֹם הַזֶּה
כִּי עָיֵף אָנֹכִי עַל כֵּן קָרָא שְׁמוֹ אֱדוֹם:(לא) וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב מִכְרָה כַיּוֹם
אֶת בְּכֹרָתְךָ לִי:(לב) וַיֹּאמֶר עֵשָׂו הִנֵּה אָנֹכִי הוֹלֵךְ לָמוּת וְלָמָּה
זֶּה לִי בְּכֹרָה:(לג) וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב הִשָּׁבְעָה לִּי כַּיּוֹם וַיִּשָּׁבַע
לוֹ וַיִּמְכֹּר אֶת בְּכֹרָתוֹ לְיַעֲקֹב:(לד) וְיַעֲקֹב נָתַן לְעֵשָׂו לֶחֶם וּנְזִיד
עֲדָשִׁים וַיֹּאכַל וַיֵּשְׁתְּ וַיָּקָם וַיֵּלַךְ וַיִּבֶז עֵשָׂו אֶת הַבְּכֹרָה:
ס
25:29 Jacob
was once simmering a stew, when Esau came home exhausted from the field. 25:30 Esau said to Jacob, 'Give me a swallow of
that red stuff! I'm famished!' (He was therefore given the name Edom). 25:31 'First sell me your birthright,' replied
Jacob. 25:32 'Here I'm about to die!'
exclaimed Esau. 'What good is a birthright to me?'
25:33 'Make an oath to me
right now,' said Jacob. 25:34 Jacob then gave Esau bread and lentil stew.
[Esau] ate it, drank, got up and left. He thus rejected the birthright.
No comments:
Post a Comment